Filmoholic

Másfél órányi felesleg

2021. október 11. 10:43 - Priscsepa András

A Bűnös kritika

a-bunos-2021.jpgHollywoodban már megszokhattuk az utóbbi években, hogy a filmalkotók futószalag szerűen gyártják egymás után a régebbi klasszikusok újrafeldolgozásait. Ez a tendencia a mai napra gyakorlatilag odáig fajult, hogy az eredeti történettel és ötletekkel rendelkező filmek népszerűsége eltörpül a sok folytatás, reboot, spin-off és remake áradat miatt. A Marvel és Star Wars filmek, vagy úgy általánosságban a Disney filmek valamelyikéből szinte minden harmadik héten jelenik meg egy olyan film, ami valamelyik régebbi filmhez hozzáköthető. Sok esetben nem is feltétlenül a filmek minőségével van baj, hanem az alkotók kreativitásának a hiányával, hogy mindig egy régebbi film adottságaira alapoznak és csupán egy modern köntösben tálalják a régebbi klasszikusokat.

Néhány esetben európai filmeknek amerikai feldolgozásához is volt már szerencsénk, legjobb példa erre a svéd Tetovált Lánynak az azonos című remake-je, amit David Fincher rendezett. Összességében nem lett rossz film a maga jogán, csak semmit nem tesz hozzá a régebbihez és nincs semmi létjogosultsága. A ma elemzett Bűnös című filmmel is ugyanez a helyzet, amely egy nem rég megjelent Netflixes film és a 2018-as azonos című dán kriminek a remake-je Jake Gyllenhaal főszereplésével, Antoine Fuqua rendezésében.

A történet középpontjában Joe Baylor áll, aki a 911-es segélyközpontnak a telefonos diszpécsere. A munkáját nehezen tudja elviselni, dühösen kezel sok szituációt és a kollégáival is összeveszik, ráadásul egy bírósági tárgyalás is vár rá a közeljövőben egy régebbi munkahelyi baleset miatt. Egyik nap befog egy hívást, egy nő keresi, akit a férje elrabolt és autóval viszi valamerre. Kommunikálni nehezen tudnak és a nő is nehezen tudja megadni a helyzetét, ráadásul Los Angelesben erdőtüzek tombolnak, ami által az összes rendőrségi erő le van foglalva, a hatalmas füst miatt pedig eleve nehezen tudnák megtalálni a kocsit. Joe személyes ügyként kezdi kezelni a hívást, és a történet során mindent megtesz, hogy megmentse a nőt.

image.jpgA 2018-as dán Bűnös egy fantasztikus kamaradráma volt. A 85 perces játékidő alatt végig kizárólag a főszereplőt láthattuk és az ő monitorját, valamint a hívás túloldaláról hallhattuk a többi szereplő hangját. Elképesztően limitált eszközökkel dolgozott a film mégis torokszorítóan izgalmas volt, talán az az egyik legjobb alkotás volt abban az évben és a Fülkéhez vagy az Őslakóhoz hasonlóan alátámasztja a tényt, hogy egyetlen színésszel és helyszínnel is lehet emlékezetes filmet készíteni.

Az új Bűnös kicsit másabb hangulatban egy-két dolgot megváltoztatva meséli el ugyanezt a történetet nem meglepő módon gyenge végeredménnyel. A legnagyobb bűne ennek a filmnek, hogy nincsen semmi létalapja, valamint még az, hogy túl amerikai. Az eredeti filmhez képest semmi újdonságot nem hordoz magában a történet, csupán annyit, hogy Jake Gyllenhaal főszerepében egy más jellegű karaktert ismerhetünk meg, valamint az elrablás körülményei kicsit másak. A film a Los Angelesben tomboló erdőtüzeket használja eszközként, hogy kicsit megnehezítsék a hatóságot az elrabolt lány megtalálásában. Érdekes húzás volt ilyen környezetbe helyezni a történetet, bár kicsit mesterkélt is.

aaaaba6wewypfru6v8kdptq45lor9nxkhynd1ind4vgdibtq3aljk9ddezi9zn2ro8rgpekzbhvh7nnmpk0gchncd2-vbgpx.jpgAmiben még eltér az eredetitől, hogy a befejezése más lett. A dán filmben sokkal sokkolóbb és mélyrehatóbb volt, itt viszont giccses és hatásvadász lett. Egyszerűen túl valószerűtlen és hihetetlen módon ér révbe a karakterek sorsa, ami egy erőltetett happy endet eredményez sajnos, a színvonalat pedig pluszban tovább rontja Joe. Egy hirtelen haragú bunkó karakternek van ábrázolva, akinek nagyrészt helyén van a szíve, összességében viszont mégse volt teljes mértékben szimpatikus, hiszen sokszor majdnem a saját érzelmi labilitása miatt csúszik félre az egész ügy. Ami sokat ment rajta, az Jake Gyllenhaal alakítása, ami szokásos módon ismét színvonalas. Szerintem generációnk egyik legjobb színészéről van szó az ő esetében, a tehetsége messze tovább mutat, mint ennek a filmnek a színvonala. Az ő érdekében is reméljük, hogy legközelebb egy sokkal jobb szerepet választ, mint ez.

Az izgalmi faktor még egy olyan aspektus, ami szerencsére működik ebben a filmben egy bizonyos pontig. Az első 40 percben együtt tudunk lélegezni a főszereplővel és érdekel, hogy sikerül-e megoldani az ügyet, viszont egy bizonyos fordulat után, ami az elrabolt nőhöz köthető, ez az érzés egyszerűen elmúlik. Ez különösen azok számára lehet triviális, akik látták a dán változatot.

Összességében tehát egy teljesen felesleges és erőltetett filmről van szó a Bűnös esetében. Jake Gyllenhaal és a minimális izgalmi faktor valamennyire nézhetővé teszi, de alapvetően egy bőven kihagyható darab.

 

Értékelés: 55%

 

Kiknek ajánlott:

  • Elvakult Jake Gyllenhaal rajongóknak.
  • Akik még nem látták a 2018-as verziót.
  • Egy helyszínen játszódó filmek kedvelőinek.

 

Kiknek nem ajánlott:

  • Akik látták és kedvelték a dán verziót.
  • Akik minden áron eredetiséget várnak, ha leülnek filmet nézni.
  • Komolyabb thrillereken edzett nézőknek, nekik ez egy délutáni matiné lesz.
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://filmoholic.blog.hu/api/trackback/id/tr2516717230

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása