Hollywoodban mindig is fellelhetőek voltak azok a rendezők, akik a pályafutásuk során egy bizonyos értelmiségi szint felett sose voltak képesek filmet készíteni. A karaktereik banálisak és idióták, a történet amit kiagyalnak pedig gyerekes és lapos, lényegében bizonyos iq felett élvezhetelen amit letesznek az asztalra. Egyedül a látvánnyal próbálnak operálni, amire panasz általában sosincs, ennek ellenére elég sok kérdést vet fel ezeknek a filmeknek és a rendezőiknek a létalapja. Roland Emmerich egy kitűnő példa, aki karrierje során a katasztrófa filmjeivel a Föld minél látványosabb pusztulására helyezte a hangsúlyt és egy megalomán érzést próbált előhozni a nézőkből. Egy jobb ízlésű ember ezekre a filmekre élből nemet mondana, viszont van az a szint, amikor trash élménynek meglehetősen szórakoztatóak tudnak lenni. Emmerich Holnapután és 2012 című filmjei például eléri azt a szintet amikor popcorn és kóla társaságában élvezetes miközben a főszereplők menekülnek a jégkorszak vagy egy földrengés elől.
Michael Bay nevét is fémjelzik a hasonló szellemiségben készült filmek, többek közt a Transformers, ahol a CGI robotok bunyói legalább másfél órát ölelnek fel a két órás játékidőből, de a legutóbbi filmjére a 6 Undergroundra a non-stop akció és a hülye karakterek talán méginkább jellemzőek. A most megjelent mesterműve a Rohammentő, Jake Gyllenhaal főszereplése miatt eleinte egy értelmesebb filmet sejtetett, azonban a játékidő kb. huszadik perce után hamar kiderül, hogy ez is egy ugyanolyan ámokfutás lesz, mint az összes többi Bay film.
A történet főszereplője Will Sharp (Yahya Abdul-Mateen), aki anyagi gondokkal küzd és nem tudja fizetni a felesége kórházi számláit, így segítséget kér mostohatestvérétől, Danny-től (Gyllenhaal). Danny egy kieszel egy balhét, hogy rabolják ki Los Angeles egyik bankját, ahol fejenként 8 millió dollárt kaszálhatnak, amibe Will belemegy, a rablás aonban balul sül el és a testvérpárnak menekülnie kell. A menekülés során belefutnak egy mentőautóba, amit eltérítenek, benne egy orvosnővel és egy életéért küzdő rendőrrel. A túszokkal együtt pedig tovább folytatódik a menekülés miközben a város összes rendőre a nyakukon van.
A Rohammentő egy ízig vérig Michael Bay film. A korábbi munkáihoz hasonlóan a történet főbb karakterei iszonyat buták vagy idegesítő bunkók akik frappánsnak szánt beszólásokkal bombázzák egymást. Többnyire nagyon vagánynak próbálja ábrázolni a megjelenséüket és a dumáikat, de az esetek 100 százalékában azt a benyomást keltik, hogy a való életben senki nem beszél így, következésképpen röhejessé válik az egész. Bay legnagyobb hibája mindig is ebből fakadt, hogy a prosztó és rasszista dumák szerinte önmagukban viccesek és a látvánnyal együtt egy szórakoztató komponenst alkotnak, ez azonban sosem működött, itt pedig különösképpen elvérzik ez a koncepció. Az összes filmje közül talán ez a legostobább, ami pedig még idegesítőbbé teszi az a folyamatosan rángatózó kamera és a másodpercenkénti vágás. Egy jó akciófilmet nem a hektikus technikai megoldások tesznek pörgőssé, sőt inkább fárasztóan hatnak, a Rohammentőt nézve pedig az az ember érzése, hogy aki ezt a filmet rendezte és vágta az metamfetamin hatása alatt volt miközben dolgozott. Ez a 6 Underground alatt is érezhető volt, de itt méginkább kitűnik.
Maga a történet egyébként egy izgalmas filmet sejtet az első pár percben, viszont amint elkezdődik a bankrablás ez a benyomás egyből abbamarad, ugyanis a főszereplők maszk nélkül, egymást a saját civil nevükön szólítva ejtik túszul a banki alkalmazottakat. Ilyen maggondolatlanul a világon valószínűleg senki nem rabolna bankot mindőssze 8 millió dollárért, bár egy Michael Bay filmtől mást nem is igazán lehet várni. A rablást követően a film hátralévő része kizárólag a mentőautóban való menekülésről szól, miközben a rendőrök üldözik öket és próbálnak tárgyalni velül. Ez alatt főleg Danny és Will konfliktusa van a középpontban, akik azon vitáznak, érdemes e tovább menekülni a rendőrök elől. Will ellenzi, hogy tovább menjen az akció, Danny viszont továbbra is túlpörögve, mindent a pénzért mentalitással kitart amellett, hogy tovább kell menekülni. A film a megállás nélküli akciója és pörgése ellenére iszonyat fárasztó és ezt az egysíkú szereplőinek és a túlpörgetett vágásainak köszönheti.
A színészek közül senki nem nyújt igazán maradandó teljesítményt, Jake Gyllenhaalt kivéve, viszont itt sajnos nem a pozitív értelemben emlékezetes. Erre a szerepre őt eleve egy nagyon rossz döntés volt becastingolni, ugyanis ez a túlpörgött figura egyáltalán nem a ő karaktere és ez meg is látszódik. Nagyon furán gesztikulál és idióta arckifejezéseket vág egész végig, ami pedig még szomorúbb, hogy a Rohammentő már a második gyenge szerepe és filmje egy huzamban. Külön érdekesség, hogy a Bűnösben játszotta a legutóbbi gyenge szerepét, ami a Rohammentőhöz hasonlóan szintén egy dán filmnek a lebutított amerikai remake-je. Amennyiben Gyllenhaal hasonló tendencia alapján fog filmeket elvállalni, az szomorú lesz ránk nézve, hiszen egy nagyon tehetséges színészt fogunk lecsúszni látni.
Összességében a Rohammentő egy nem túl élvezetes, egyáltalán nem izgalmas akciófilm, ami megállás nélkül pörög,a végére pedig egy nyáltól csorgó pátoszos végkifejletbe fullad. Túl gyors a vágás, szinte alig lehet látni bármit a filmből, a szereplők pedig még idegesítőbbé teszik az egészet. Egy egyszeri trash élménynek elmegy a film, hiszen gagyisága sokszor bájossá teszi, de a Michael Bay filmek közül ez mindenképp a rosszabbak közé tartozik.
Értékelés: 35%
Kinek ajánlott:
- Akik beérik a kizárólagos akcióval minőségtől függetlenül.
- Akik kedvelik a trasht.
- Akik valamilyen fura indíttatásból szeretik Michel Bay filmjeit.
Kinek nem:
- Akiknek bántja a szemét a gyors vágás és operatőri munka.
- Jake Gyllenhaal rajongóinak. Hatalmasat fognak csalódni benne.
- Akik egy izgalmas túszdrámára várnak.